Wafels 1.0

gezonde wafel

Ontbijtjes zijn mijn favoriete onderwerp op Instagram. Het ontbijt is ook mijn favoriete maaltijd van de dag. Als ik naar bed ga kan ik al uitkijken naar mijn ontbijt de volgende ochtend. Meestal eet ik kwark met granola en fruit, maar vooral in het weekend pakken we nog wel eens uit, met wafels bijvoorbeeld.

Heb je in België wel eens die echte Brusselse wafels gegeten? Mjam, die zijn zo ontzettend lekker! Heerlijk knapperig van buiten en zacht en luchtig van binnen. Klein beetje warm en dan met warme kersen of een bolletje vanille ijs. Ooooh, kun je me voor wakker maken!

Een gezonde Brusselse wafel?

Maar één probleem, die dingen zijn niet goed voor de lijn. En dus moet er een gezondere variant gevonden worden die lijkt op het echte Belgische werk. Ik zal je vast uit de droom helpen: dat is niet mogelijk. Punt. Ik heb meerdere recepten geprobeerd, niet één komt er in de buurt. Een wafel is ook niet gezond te noemen. Het past in een gezond leefpatroon, dat is iets anders. Maar, als je die Brusselse wafel even vergeet, dan is dit wafelrecept echt wel een feestje hoor!

Om dan toch een Brussels effect te krijgen heb ik wel wafelplaten voor Brusselse wafels. Krijg je van die joekels van wafels van. Ik ben nooit zo van het halve werk en dus heb ik een stevig wafelijzer (kun je gelijk mee grillen, poffertjes en pannenkoeken bakken, net welke platen je erbij hebt).

Overlopend beslag

Na een aantal keer proberen en een hoop gepoets omdat het beslag soms uit het ijzer liep, heb ik nu toch wel een fijn recept. Ook een prima recept om fluffy American pancakes mee te maken trouwens, al zijn een paar mini aanpassingen dan wel aan te bevelen. Overigens ben ik nog steeds niet helemaal klaar met mijn wafelrecept. Ik wil ze nog iets luchtiger. Wafels 2.0 in productie 🙂

Okee, ik hoop dat je de gedachte aan die zalige Brusselse wafels uit je hoofd hebt gezet, dan is het tijd om dit recept eens te proberen!

Wat gaat erin:

  • 150 gram speltbloem (tarwebloem kan ook, maar daar worden de wafels wat steviger van, minder luchtig dus)
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 2 eieren (1 ei kan ook, ei zorgt voor binding, luchtigheid en kleur)
  • 200 ml karnemelk
  • 1/2 theelepel vanille extract (optioneel)
  • 1 theelepel kokosbloesemsuiker (optioneel)
  • snufje zout

Hoe maak je het:

Zeef de bloem. Roer het vervolgens samen met het bakpoeder, zout en vanille extract door elkaar in een mengkom. Voeg eventueel wat kokosbloesemsuiker toe. Dit maakt de wafel zoeter en geeft het een beetje knapperige bite. Het is echter wel gewoon suiker, beter dan geraffineerde, maar het is niet per definitie supergezond. Optioneel dus. Klop de eieren los met de karnemelk. Voeg dit beetje bij beetje toe bij de overige ingrediënten en mix het zo tot een glad beslag.

Warm je wafelijzer op en vet de platen in met wat olie of boter. Vul de wafelplaten met het beslag. Ligt er een beetje aan wat voor platen je hebt, maar doe ze niet al te vol. Bak de wafels in een kleine 5 minuten goudbruin (tijd ook weer afhankelijk van het ijzer dat je gebruikt). In de oven kan ook. Ik denk dan zo’n 15 minuten op 220 graden (hetelucht).

Heerlijk met vers fruit!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.