Weekblog #5 De zure waarheid

Best vermoeiend, verhalen over sapkuurtjes en hoe het eten van grote bakken citrusfruit je als bij toverslag zouden helpen afvallen. Toveren bestaat niet, dus tover-voedsel waar je zomaar slank van wordt ook niet. Zijn de aan citrusfruit toegeschreven eigenschappen dan helemaal onzin? Val je écht niet af als je elke morgen ontbijt met een hele grapefruit? Het antwoord is zoals altijd: dat hangt ervan af.

Citrusfruit is dan misschien niet magisch, het heeft wel een paar handige eigenschappen voor wie het snoepen niet kan laten. Het zijn stuk voor stuk enorme smaakbommen en ze bevatten relatief veel vocht en vezels. Vocht en vezels zijn goed, daar krijg je een vol gevoel van. Smaak is een goed ding, daar gaat je lekkere trek van over. Maar let op: een sinaasappel bevat natuurlijk wél gewoon calorieën. Een stuk of 60 ongeveer, net zoveel als een doorsnee speculaasje.

Gezonde vezels

Nu weet ik niet hoe het met jullie zit, maar in mijn slechte dagen vrat ik met het grootste gemak een half pak speculaasjes weg. Hetzelfde kunstje met een netje sinaasappels is me nog niet gelukt. Dus die vezels maken stiekem een hele hoop goed. En dan heb ik het nog niet eens over de fijne vitamines en mineralen die in een stuk citrusfruit wél zitten, en in een koekje niet. Dus als je moet kiezen, kies fruit. En dan wel de héle vrucht, niet lafjes uitknijpen en alleen het gezeefde sap opdrinken he! Dat doet namelijk wel dingen voor je, maar juist de gezonde vezels belanden zo in de biobak terwijl je de suikers juist wel binnen krijgt. Zonde van de moeite!

Maar hoezo helpt een sapkuurtje dan niet? Je schoonmoeder is er tien kilo lichter mee geworden? Ongetwijfeld, dat gebeurt vanzelf zodra je jezelf op een gevangenisdieet zonder vaste substantie zet. Ik vind dat een beetje vergelijkbaar met de low-carb-gekte. De mensen die met beide dieetvormen het meeste succes boeken, zijn mensen die door hun dieet gedwongen worden de patatboer voortaan te passeren en de frisdranken overslaan. Dat je dan op weekbasis makkelijk een paar duizend lege calorieën uit je voedingspatroon knipt, en dat je dáár dus al snel kilootjes door verliest, vergeten we voor het gemak even.

Stofwisseling versnellen

Tot slot nog zo’n mooi fabeltje: citrusfruit zou je stofwisseling versnellen. Nou, nee. Er is helemaal geen enkel voedsel dat je stofwisseling versnelt. De snelheid van je stofwisseling is namelijk bepaald door het vermogen van je lichaam om een vrij klein aantal chemische reacties gaande te houden. Het weefsel waar die reacties in meerderheid plaatsvinden, is je spiermassa. Wil je je stofwisseling versnellen? Kom van je zitvlees af en ga spiermassa kweken.

Niet helemaal wat je wilde horen? Wees gerust, dat was het voor mij ook écht niet. Doe mij maar elke ochtend zo’n lekker zuur sapje bij het ontbijt, heerlijk als ik dan nergens meer naar om hoef te kijken. Maar zo werkt het helaas niet. Gevarieerde voeding met de juiste voedingsstoffen, opletten dat je daarbij niet meer calorieën binnenkrijgt dan je dagelijks verbrandt, en een actief bewegingspatroon. Dat werkt. Balen… maar nu ga ik even een rondje lopen, werken aan mijn stappendoel voor vandaag.

Overzicht

Week 4

Afgevallen in kilo’s: weegschaal even links laten liggen deze week

Afgevallen in cm: 0 (wel gemeten inmiddels, maar doet nog niet zoveel)

 

P.S. Ik ben geen voedingsdeskundige o.i.d. Ik lees echter wel veel wetenschappelijke artikelen over onderwerpen zoals deze en trek niet alles klakkeloos van het internet.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.