Bietjesontbijt

Ja, je leest het goed…. bietjesontbijt. Bietjes… bij je ontbijt dus. Hoho, haal die walging eens snel van je gezicht, dit is echt superlekker! Okee, je moet wel van bietjes houden. Maar dat is met alles zo hè. Iemand kan ook zeggen dat hij net de heerlijkste pannenkoek ever bij zijn ontbijt heeft gehad, maar als je niet van pannenkoeken houdt… (Bietjes, pannenkoeken, nou ja, you get my point)

De meeste mensen lusten trouwens geen bietjes omdat ze vroeger smakeloze, gekookte bietjes op hun bord gekwakt kregen. Ik ook. Met zilveruitjes. Vond ik toen héél lekker, die zilveruitjes. Ga ik nu van over mijn nek, dus ik eet al jaren geen zilveruitjes meer. Gekookte bietjes zo met een aardappel en een speklap ook niet trouwens (juk!). Maar ik maak wel vaak bietenstamppot of salade met bietjes. Hmmm…. gecombineerd met geitenkaas of appel. Echt té lekker!

Ga maar eens zoeken wat je allemaal met bietjes kunt maken. De smaak van het rode (of gele) makkertje is namelijk heel mooi te combineren met andere smaken. Waarschijnlijk heb je het vast al eens gegeten: bietencarpaccio, bieten in een smoothie, bietenhummus, een vegetarische bietenburger…. Bieten zijn hip! En hip wil je zijn toch?

Gezond

Okee, misschien wil je niet hip zijn, maar wil je wel gezond eten. En ze zijn me toch gezond! Er zitten heel veel vitamines, mineralen en antioxidanten in, ze zijn goed bij een hoge bloeddruk, hebben een ontstekingsremmende werking en zijn goed voor het bloed. Ja, het is een broertje van de suikerbiet, maar het suikergehalte valt heel erg mee. Het zijn natuurlijke suikers zoals die ook in meerdere groente- en fruitsoorten voorkomen.

Ik ben ze echt gaan waarderen sinds ik ze niet meer gekookt met een zilveruitje krijg. Maar misschien komt dat ook wel omdat wij altijd krootjes aten (da’s Rotterdams). En dat woord maakt het gewoon goor, kroten. Bah! Nee hoor, gewoon lekker bietjes eten, jum!

Wat heb je nodig (2 pers.):

  • 1 gekookte rode biet (maar je mag hem ook stomen, bakken, grillen of rauw eten voor mijn part)
  • een halve rode grapefruit (geschild en in partjes)
  • een minneola (geschild en in partjes)
  • 400 gram kwark/yoghurt/skyr
  • 1 eetlepel honing
  • theelepel maanzaad
  • optioneel: granola, pure chocolade, geroosterde amandelen

Hoe maak je het:

Snijd de biet in kleine stukjes. Doe de kwark in een bakje en roer daar de honing doorheen. Strooi het maanzaad erover. Verdeel de stukjes biet, grapefruit en minneola erover heen. Top af met wat granola, pure chocolade en/of geroosterde amandelen.

P.S. het allerlekkerst hierbij zijn bloedsinaasappels. Maar die zijn maar kort in het seizoen (december-maart). Omdat bloedsinaasappels een beetje bitter-zoet zijn, heb ik gekozen voor een combinatie van bittere grapefruit met zoete minneola.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.