Weekblog #3 Het heft in eigen hand

Salade geitenkaas

De tweede week van mijn afvalreis zit er alweer op. Nou ja, afvalreis. Ik ga gewoon door met gezond eten en bewegen en probeer goed op te letten wat ik zoal naar binnenwerk.

Een dieetmens ben ik nooit geweest. Ik heb wel dingen geprobeerd als Weight Watchers, Sonja Bakker en WeightCare (bleegh van die gore repen en soepachtige substanties). Het was allemaal geen succes. Ik kan er niet zo goed tegen als ik niet zelf kan bepalen wat ik eet. En hoe zeer Weight Watchers ook zegt dat je keuze vrij is, je zit toch continu te kijken of iets niet teveel points is. Sonja Bakker is gewoon gek. Sorry hoor, maar de dag dat ik moest ontbijten met ontbijtkoek en een kiwi ben ik afgehaakt. En WeightCare… serieus. Ik deed een kuur van vijf dagen en verlangde op dag drie zo naar bloemkool! Ja, echt, bloemkool. Dat is nu niet iets wat op mijn favorietenlijstje staat qua lekker eten. Maar als je de hele dag alleen maar smakeloze repen en substanties naar binnen werkt die voor soep en noodles door moeten gaan, dan ziet een rauwe boon er nog lekker uit. (De bedenker van de uitspraak “honger maakt rauwe bonen zoet” volgde ook duidelijk een kuur.)

Afijn, mijn gezonde levensstijl bevalt me prima. Ik kan eten wat ik wil, wanneer ik wil, ik moet alleen opletten dat ik niet teveel eet en niet teveel slechte dingen. Dat teveel eten is trouwens nog wel een ding. Wij koken de laatste tijd zó lekker dat ik alsnog erg veel eet ’s avonds. Niet goed… Dat is echt nog een puntje waaraan ik moet werken. Niet dat ik mijn eten minder lekker ga maken, maar de hoeveelheden mogen echt wel wat beperkt worden.

Keuzes maken

In de verleiding om te snoepen kom ik al lang niet meer. Ik tel niet heel bewust calorieën, maar denk bij mijn trek in een ijsje wel: “okee, kun je nemen, maar je hebt amper calorieën verbrand vandaag dus het kan zijn dat je niet afvalt of zelfs aankomt.” Ik ontzeg mijzelf dus niks. Ik denk alleen heel goed na als ik ergens trek in heb. Is het het wel waard om dit te gaan eten? En wat schiet ik er precies mee op? Een ijsje is hooguit tien minuten plezier en dan… Continu keuzes maken. Keuzes die ik zelf in de hand heb en dat is fijn.

Mijn man heeft inmiddels ook een stappenteller en het motiveert ons om ’s avonds een rondje extra te wandelen of de auto iets verder van de supermarkt af te zetten en een stukje te lopen naar de winkel. Mijn man is ook weer gaan fietsen naar zijn werk, chapeau! Ik wil binnenkort ook wel weer op mijn fiets gaan stappen, is ook goed voor mijn bekkenherstel.

Nou ja, niet heel veel spannends dus deze week. Ik voel me gezond en val beetje bij beetje af. Ik zou het wel wat sneller willen maar dan moet ik echt weer wat gaan minderen met eten en veel meer gaan bewegen. Alles op zijn tijd.

Overzicht

Week 2

Afgevallen in kilo’s: 0,6 kg (totaal 1 kilo)

Afgevallen in cm: 0 (ik vergeet dit steeds te meten)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.