Mijn leven zonder geraffineerde suikers

Granola met speculaas

Speculaas… vroeger moest het niet bij mij in de buurt komen. Ik at rustig een heel pak leeg, zonder erbij na te denken haast. En vroeger is in dit geval nog niet zo heel lang geleden helaas. Maar ik ben nu een maand of drie bezig en heb al zoveel bereikt! En dat door gezonde keuzes te gaan maken en vooral: geraffineerde suikers weren.

Bij ons thuis zat er nooit een slot op de snoep- of koektrommel. Ik heb van huis uit nooit geleerd gezond te eten of gematigd te eten. Ik ben dus altijd al te dik geweest. Talloze diëten gevolgd, maar dat hield ik natuurlijk nooit vol. Jezelf dingen ontzeggen waar je lichaam zo om ‘vraagt’ is niet slim, niet in mijn geval althans. En zo bleef ik maar kwakkelen, met allerlei ‘kwalen’ als PDS (Prikkelbare Darm Syndroom) en vermoeidheid.

Klaar met pakjes en zakjes

Tot ik drie jaar geleden besloot anders te gaan koken. Ik was klaar met alle pakjes, zakjes en kant-en-klare producten en ging veel meer gerechten zelf maken. Was eigenlijk net zo makkelijk en ik viel kilo’s af! Zonder te sporten of calorieën te tellen. Ook was ik minder moe en hielden mijn darmen zich erg rustig. Yes! Dit ging de goede kant op!

Zo goed zelfs dat ik het aandurfde zwanger te raken, ook al had ik nog wel overgewicht. Tijdens mijn zwangerschap ging ik nog gezonder eten, want ik wilde het goed doen voor dat kleine mensje in mijn buik. Ik kwam ook niet aan door vreetbuien, want die had ik niet. Wel kwam ik aan door vocht, heel veel vocht. Ik bleek uiteindelijk erg ziek te zijn en zowel mijn kind als ik hebben de bevalling ternauwernood overleefd. Dit had niets te maken met mijn wijze van eten of mijn overgewicht, maar ik vind de werkelijke oorzaak niet relevant hierin. Wat wel relevant is dat ik door mijn zware zwangerschap, heftige bevalling en zeer moeilijke start als moeder weer ging eten. Ik vrat alles wat los en vast zat en de kilo’s vlogen eraan.

Drie maanden geleden zat ik enorm in de put. Ik was dikker dan ooit en dat terwijl ik door mijn zwangerschap zelf niks was aangekomen. Al dat harde werken (cravings negeren tijdens je zwangerschap is echt een opgave) voor niks. Actief afvallen was geen optie, want ik was lichamelijk nog net niet uit elkaar gevallen. En ik was zo moe, ik snakte naar snelle suikers en troost. Dit moest anders.

Suikerverslaving

En dus besloot ik als eerste het grootste probleem aan te pakken: mijn suikerverslaving. Want ja, dat had ik. Compleet suikerloos door het leven werd hem niet, want ik liep al op mijn tandvlees. Dus dan eerst de geraffineerde suikers weren. (Wil je weten wat geraffineerde suikers precies zijn? Kijk dan even op de site van het Diabetesfonds.)

Als stok achter de deur gebruikte ik mijn Instagram-account en ik begon te bakken, koken en experimenteren met gerechten zonder geraffineerde suikers. Ik haalde van alles in huis: honing, agavesiroop, ahornsiroop, dadelsiroop, kokosbloesemsuiker en heel veel fruit. Ik raakte geïnspireerd door vele blogs over gezond eten en verzamelde een aantal kookboeken. Ja, het vergde allemaal even wat tijd, energie en discipline. Maar hoe meer recepten er lukten, hoe enthousiaster ik werd. Zo lastig was dit helemaal niet!

Geduld

Ik dacht altijd dat discipline het belangrijkst was bij afvallen en natuurlijk heb je daar ook veel van nodig, maar ik heb ondervonden dat geduld toch echt de zwaarstwegende (slechte woordgrap) factor is. Als je je voorneemt af te gaan vallen wil je namelijk het liefst binnen no-time zoveel mogelijk kilo’s kwijt. Maar als je zo’n jojo verleden hebt als ik is het handiger de onderliggende oorzaken van het vele eten aan te pakken.

Mijn start was het minderen van geraffineerde suikers. En dat is gelukt. Ik ben wel een paar maanden verder, maar ik vond het speculaasje bij mijn speculaasgranola nu niet meer lekker, laat dus staan dat ik nog een heel pak op eet. En zo kan ik bewustere keuzes maken. Ik voel mij ook echt stukken beter! Die extreme pieken van vermoeidheid zijn weg. Ook mijn buik is blijer en ik ben vast wat kilo’s kwijt (ik sta bewust niet op de weegschaal).

De volgende stap is nu om wat minder te gaan eten (want van teveel gezond eten val je ook niet af) en een beetje te gaan sporten. Stapje voor stapje. Oh ja, en kijken of ik ook zonder de ongeraffineerde suikers kan. Want tja, ook die zijn niet goed voor mij.

 

 

N.B. In dit bericht deel ik mijn eigen ervaring en zienswijze. Ik ben geen voedingsdeskundige o.i.d. Ook geen heilige trouwens, er komt echt nog wel eens een klein beetje suiker in mijn eetpatroon voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.