Gegratineerde andijviestamppot

Andijvie, ik kan er een boek over vol schrijven. En dan voornamelijk over hoe smerig ik het vind. of, eigenlijk, vond. Want sinds ik zelf de regie heb over de gerechten die op tafel staan ’s avonds is andijvie ineens wél eetbaar! Vooral in deze gegratineerde andijviestamppot.

Het is weer typisch zo’n groente waar je van houdt of waar je van walgt. De mensen in die laatste categorie hebben waarschijnlijk net zo’n culinaire opvoeding gehad als ik. Bij ons thuis werd andijvie namelijk gekookt (jawel, tot snot, as usual) en daarna gemengd met maïzena. Ik noemde het liefkozend ‘zeewier’. Het deed me namelijk sterk denken aan het kroos dat ik altijd in de sloot zag drijven.

‘Zeewier’

Maar inmiddels behoor ik tot de eerste groep, ik ben gek op andijvie. Okee, eerlijk, ik moet niet gaan overdrijven. Maar ik eet het met veel meer plezier dan dat ik vroeger deed. Het lijkt ook in de verste verte niet meer op ‘zeewier’. En dan omdat ik er van alles mee doe, behalve koken. En er komt al helemaal geen maïzena aan te pas.

Andijvie is een frisse, beetje bittere groente. Het is nauw verwant aan witlof, ook al zo’n bitter vriendje. Er zijn twee soorten andijvie: de heelbladige, die je voornamelijk in de winkels vindt, en de krulbladige andijvie, ook wel frisée genoemd. Deze laatste is vooral lekker in een salade.

À la crème

De groene groente, die als een soort krop sla boven de grond groeit, is rijk aan vitamine A, B en K. Het is vaak als gesneden variant te vinden in de supermarkt. Het schoonmaken van een krop is namelijk best een werkje. Niet alle delen van de krop zijn lekker en er zit vaak een hele berg zand tussen de bladeren.

Als je wilt kun je andijvie koken. Houd het dan wel beetgaar, die snotversie wil je echt niet. Andijvie leent zich heel goed om te stomen of stoven. Dit omdat het tijdens het bereiden veel vocht verliest. Het kan dus lekker gaar stoven in zijn eigen vocht. Doe er geen maïzena door maar bijvoorbeeld kookroom. Krijg je andijvie à la crème.

Stamppot

Roerbakken of wokken is ook een goede manier om andijvie te verwerken. Maar je kunt het ook rauw eten, bijvoorbeeld in een salade. Ik eet het ook vaak gewokt of rauw, maar dan in een stamppot. Dat vind ik eigenlijk de lekkerste manier om andijvie te eten. Lekker gecombineerd met appel, spekjes of met kaas.

Ik plaatste al eerder een heerlijk recept voor andijviestamppot met appel en zoete cashew. Die is heerlijk zoet en fris. Deze gegratineerde stamppot is lekker hartig. Vegetarisch met veel groente, maar er gaat ook best wat kaas in. Puur comfortfood voor mij.

Heel fotogeniek is het niet, maar wel ontzettend lekker

Wat gaat er in (3-4 pers.):

  • 1 kilo kruimige aardappels
  • ca. 400 gram fijngesneden andijvie
  • 250 gram kastanjechampignons
  • 1 rode puntpaprika
  • 1 ui
  • 200 gram geraspte belegen kaas
  • scheutje melk (ca. 100 ml)
  • klontje roomboter
  • scheutje olijfolie
  • snuf gemalen zwarte peper

Hoe maak je het:

Schil de aardappels en snijd ze in stukken. Kook in circa 15-20 minuten gaar en giet af. Stamp de aardappels met de melk en roomboter tot een smeuïge puree.

Maak de kastanjechampignons schoon en snijd in plakjes. Verwijder de steel en zaadlijsten van de paprika en snijd in kleine reepjes. Pel de ui en snijd in grove stukken.

Verhit wat olijfolie in een pan en fruit hierin de ui aan. Voeg vervolgens de champignons en paprika toe en bak tot de champignons lekker bruin zijn. Breng op smaak met peper.

Schep de andijvie door de aardappelpuree, samen met de gebakken groenten en de helft van de kaas. Verdeel alles over een ingevette ovenschaal en strooi de rest van de kaas er over.

Gratineer de ovenschotel circa 10 minuten onder de grill van je oven tot de kaas gesmolten is en een bruin, knapperig laagje heeft.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.