Bloemenbezorgdienst Greetz

Greetz bloemen

Greetz ken je vast wel van de kaartjes die je kunt sturen. Maar de website biedt veel meer. Zo kun je er terecht voor cadeaus, chocola, drank en ook bloemen. Greetz biedt zowel boeketten als brievenbusbloemen. Ook kun je bij je boeket een kaart of cadeau meesturen. Kaarten stuur ik regelmatig via Greetz, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat dan met de bloemen zit. Deze bezorgdienst wordt dus meegenomen in mijn Moederdagblog.

Greetz krikt de prijzen op

Greetz is in 2004 begonnen als de eerste online wenskaartenservice van Nederland. Het idee, een ‘printing on demand’-variant voor de traditionele wenskaart, werd bedacht door ondernemers Johan van Vulpen en Simen Schimmel. Na verschillende samenwerkingen met Hallmark en TNT Post, ging Greetz in 2009 verder als zelfstandig merk. Met producten als bloemen, wijn, ballonnen en chocolade, meer dan 2 miljoen klanten en een sterk merk is Greetz inmiddels uitgegroeid tot hét online platform voor persoonlijke verrassingen. Althans, dat zeggen ze zelf op hun website.

Greetz bloemen
Boeket Lisanthius volgens de website

Het bezorgen van een boeket kost 5,95. Een kaart kun je zo gek maken als je wilt, maar voor 1,50 heb je al een leuke. De boeketten staan niet echt aantrekkelijk gepresenteerd op de website. Het staat chaotisch door elkaar met gekleurde kaders er omheen en her en der teddyberen erbij. Er is weinig keus voor mijn budget, zeker als je een beetje fatsoenlijk boeket wilt sturen. Ik kies voor Lisanthius. Op moment van bestellen 17,99, echter op het moment dat ik dit blog schrijf (circa twee maanden later en net voor Moederdag) staat hetzelfde boeket voor 21,00 op de website.

Gepersonaliseerd cadeaupapier

Bij de omschrijving staat duidelijk welke bloemen er in het boeket zitten. Er is de mogelijkheid om het boeket in een vaas te laten leveren, net als bij andere bezorgdiensten. Maar waar Greetz uniek in is is dat je de bloemen kunt laten inpakken in gepersonaliseerd cadeaupapier. Wat mij betreft de grootste kul ever. Het is best prijzig en dat papier wordt er binnen no time afgerukt en weg gegooid. Zonde van het geld. Voor de kaart kun je kiezen uit een minikaartje of een wenskaart van de Greetz website. Op zich is dat natuurlijk wel erg leuk, al ga ik in dit geval voor het minikaartje. Ook hierin zijn leuke variaties te kiezen. Het toevoegen van een cadeau vind ik wat onduidelijk. Maar goed, dat is toch niet de bedoeling.

Het bestellen is eenvoudig, er zijn diverse betaalmogelijkheden en er plopt al vlug een bestelbevestiging in mijn mailbox. Let er wel op dat je door deze aankoop in het bestand komt van Greetz en dus heel veel spam van ze kunt verwachten. Uiteraard kun je je eenvoudig uitschrijven voor de nieuwsbrief. De volgende ochtend heb ik een mail met de mededeling dat mijn bestelling vandaag wordt bezorgd. Gelukkig maar, want dat was ook de bedoeling. Ik heb de bloemen besteld als verrassing voor mijn echtgenoot vanwege onze trouwdag. In de mail zit tevens een Track&Trace link.

Greetz bloemen
Boeket Lisanthius zoals geleverd (in eigen vaas)

Pakket afgeleverd?

Het boeket zal ’s ochtends bezorgd worden tussen 8 en 12 uur. Beetje achterlijk vroeg voor een zaterdag, maar goed. Om kwart voor tien plopt er een mail binnen: “je verrassing is afgeleverd.” Huh? Ik ben toch echt thuis, mijn man ook en hij woont toch écht op hetzelfde adres. Ik open de Track&Trace link. Daar staat dat het pakket om 9.06 uur is afgeleverd. Ik loop naar de gang, geen briefje. Lekker dan.

Ik vertel mijn man van de verrassing, dat dan natuurlijk geen verrassing meer is, en probeer zowel de koeriersdienst als Greetz te bellen. Beiden zijn telefonisch niet bereikbaar. Ik probeer het via de chat van Greetz. Daar kom ik wel in gesprek met een medewerker maar die zegt niks voor me te kunnen doen. Ze kunnen pas op maandag contact opnemen met de koeriersdienst. Ik geef aan dat de verrassing zo wel erg in het water valt, maar het ontbreekt de medewerker aan elke vorm van empathisch vermogen. Sterker nog, ik zit plots ineens in een chat met een andere medewerker die weer doodleuk vraagt: “waar kan ik u mee helpen?” Maar ook deze medewerker kan op dat moment niks betekenen, behalve een verzoek indienen tot terugstorting van mijn geld. Ja, dan dat maar. Binnen een uur heb ik per mail de bevestiging binnen dat mijn geld binnen vijf werkdagen zal worden terug gestort.

1% tevredenheid

Op dinsdag krijg ik nog een bericht van de klantenservice. Navraag bij de koerier leverde het volgende op: Er is aangegeven dat er een briefje op de deur hing met het verzoek om deze achterom, in de tuin te zetten. Hiermee heeft de vervoerder dit dusdanig uitgevoerd. Best bijzonder. Er hing namelijk geen enkel briefje op onze deur. Sterker nog, de ontvanger wist toch helemaal niet dat er iets bezorgd zou worden, dus hoe kun je dan een briefje ophangen? Ik geef bij Greetz aan dat ik deze reactie echt schofterig vind, de koerier liegt immers dat het gedrukt staat. Hun antwoord is het volgende: We begrijpen jouw reactie als blijkt dat dit niet klopt. Het is alleen wat wij van de koerier hebben doorgekregen en we zullen jouw bericht dan ook zeker doorsturen naar hun zodat ze de betreffende koerier hierop aan kunnen spreken. Nogmaals onze welgemeende excuses hiervoor. Tot zover de service van Greetz.

Greetz bloemen
De bos bloemen wordt in een doos geleverd

Uiteindelijk bestel ik de bloemen opnieuw, om toch nog wat zinnigs over het boeket zelf te kunnen zeggen. Het wordt geleverd in een doos, de bloemen staan in een plastic waterbakje. Het geheel is stevig verpakt en het boeket is exact zoals op de website vermeld staat. Greetz belooft acht dagen versgarantie en de bloemen blijven inderdaad ruim een week mooi staan. Ze beloven echter ook 100% tevredenheidsgarantie, maar daar falen ze duidelijk in. Het feit dat ze gebruik maken van een slechte koeriersdienst en dat ze allesbehalve behulpzame klantenservicemedewerkers hebben, zorgt bij mij in de verste verte niet voor honderd procent tevredenheid.

Conclusie

De bloemen worden in een stevige doos verstuurd en voorzien van water. Het boeket is exact als op de website staat aangegeven en staat zeker een week mooi in de vaas. Greetz heeft een ruime keuze in boeketten en daarbij passende cadeaus en kaarten. Ze bieden unieke services aan, zoals gepersonaliseerd cadeaupapier, maar ik vind dat nogal geldklopperij.

De bezorgdienst is om te huilen zo slecht, net als de klantenservice. Uiteindelijk krijg ik mijn geld terug, maar de hele verrassing is weg. Ook is het erg bijzonder dat de prijs van hetzelfde boeket, een week voor Moederdag, ineens vier euro gestegen is.

Greetz is behoorlijk in mijn achting gedaald. Echter hebben ze in het verleden altijd wel goede dienstverlening getoond, dus misschien verdienen ze het voordeel van de twijfel. Gewoon duimen dat alles goed gaat en dat je de klantenservice niet nodig hebt.

 

NB De bloemen zijn besteld en geleverd in maart 2019, dit blog is geschreven begin mei 2019. Ik word niet gesponsord en betaal alles zelf.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.