Bloemenbezorgdienst Euroflorist

Euroflorist

Euroflorist stond op mijn lijstje van bloemenbezorgdiensten om te reviewen voor mijn Moederdagblog. Het is een bezorgdienst dat in de middencategorie valt, niet te duur, niet te goedkoop, dus om deze reden was deze niet als eerste aan de beurt. Het toeval wilde echter dat mijn moeder besloot mij een bos te sturen via deze dienst. En niet alleen ik kreeg een bos, ook mijn neef, die in een compleet andere regio woont. Dat kan best handig zijn om een goed oordeel te vellen. En uiteindelijk werd het ook nog een verhaal met een staart.

De website van Euroflorist ziet er zeer aantrekkelijk uit. Ze hebben alles mooi onderverdeeld in categorieën, zoals voorjaarsboeketten, rozen, veldboeketten en planten. Naast bloemen kun je ook cadeaus bestellen. Denk daarbij aan bloemen met chocolade of een teddybeer. Over het bestelproces kan ik weinig zeggen, maar volgens mijn moeder ging dat allemaal vlekkeloos en kreeg ze netjes diverse mails ter bevestiging.

Euroflorist is opgericht in 1982 en bezorgt sinds die tijd vele boeketten wereldwijd. Het bedrijf begint in Zweden onder de naam Svensk Blomsterförmedling en breidt in de jaren negentig verder uit door Europa. De naam verandert dan ook in Euroflorist. Volgens de website zijn zij de eerste bloemenbezorgdienst die online gaat. Ze werken samen met lokale bloemisten, welke ook via de website te achterhalen zijn, en beloven te bezorgen tussen 9 en 18 uur de volgende dag. Bezorging voor dezelfde dag is ook mogelijk, mits voor een bepaalde tijd besteld en uiteraard tegen extra kosten.

Prachtig Paars?

Een kaartje is gratis, de bezorgkosten zijn 6,90, dus volgens mijn schema kan ik voor 18,10 een boeket kiezen. Voor die prijs is er niet heel veel keuze op de website. Wat wel handig is is dat je kunt sorteren op prijs. Onhandig vind ik wel dat je niet het hele aanbod in één keer kan zien, je moet eerst een categorie kiezen. Groot voordeel is dat mijn moeder voor mij een boeket had uitgezocht voor 17,50, dat past perfect binnen het budget. Mijn neef krijgt een iets duurdere bos (no hard feelings).

Euroflorist
Prachtig paars volgens de website

Het boeket dat ik zou moeten ontvangen is Prachtig paars, een met de hand gebonden veldboeket vol paarse bloemen. Om 15.30 uur staat de bezorger op de stoep. Natuurlijk weet ik dit keer niet dat er een boeket bezorgd wordt, maar ik herken inmiddels de bezorger. Het is weer bij mijn “favoriete” bloemist (zie andere reviews, deze bloemist levert standaard oude bloemen). De man die bezorgt komt nooit enthousiast over. Hij heeft een standaard zin: “ik heb bloemen voor Roos, er zit een kaartje bij van de afzender.”

Treurige bos

Er zit een handgeschreven kaartje bij de bos. Het stoort mij mateloos dat er geen hoofdletters worden gebruikt, maar  dat is een persoonlijk ding. Ik pak de bos uit, snijd de stelen schuin af en zet hem in de vaas. Het is werkelijk de meest treurige bos die ik ooit heb gezien. Ik vraag me af of dit de bedoeling was en neem contact op met mijn moeder. Normaal bedank je natuurlijk vriendelijk als je een bos bloemen krijgt, ongeacht hoe deze er uit ziet. Maar ik ken mijn moeder, tegen haar kan ik eerlijk zijn en het lijkt me sterk dat ze zo’n treurige bos heeft besteld.

Euroflorist
Prachtig Paars…

Uiteindelijk blijkt de bos totaal niet overeen te komen met de belofte op de website. Ook de bos van mijn neef lijkt niet op de foto van de website, zo blijkt uit de foto die hij per WhatsApp stuurt. Wel is zijn bos een stuk voller, maar wel voornamelijk met groen. Een paar dagen later is mijn boeket niet meer fris te noemen, de bloemen staan er treurig bij.

Een paar nieuwe bloemen

Ik vind het sneu voor mijn moeder en besluit contact op te nemen met Euroflorist. Dit doe ik per WhatsApp zodat ik makkelijk foto’s kan sturen. Er wordt redelijk vlot gereageerd en al snel krijg ik de melding dat de bloemist van mijn bos bloemen de volgende dag een paar nieuwe, paarse bloemen zal brengen. De andere bloemist, die het boeket bij mijn neef heeft geleverd, heeft nog niet gereageerd naar Euroflorist toe.

 

Euroflorist

Blauwpaars veldboeket volgens de website

Euroflorist
Blauwpaars veldboeket zoals geleverd

Het is bijna lachwekkend deze oplossing. Je bestelt een boeket en als je een paar dagen later een klacht indient over het uiterlijk van de bloemen en het feit dat ze al half verwelkt zijn, krijg je een paar nieuwe bloemen. Serieus, dan moet ik dus zelf gaan bloemschikken en verse bloemen voegen bij een boeket dat al een paar dagen oud is. Ik begrijp niet dat Euroflorist met zo’n oplossing durft te komen en dat geef ik ook aan in mijn bericht. Ik krijg al vlot reactie dat ik een geheel nieuw boeket krijg.

“Is het zo wél goed?”

De volgende dag krijg ik bericht dat voor het boeket van mijn neef bloemen nageleverd zullen worden. Huh? Ik reageer weer op dezelfde wijze, maar krijg het volgende antwoord: Onze bloemisten hebben allemaal zelf de kans en keus om een klacht op hun eigen manier en naar kunnen op te lossen. Vandaar dat deze oplossing niet hetzelfde is als bij het andere boeket/bloemist. Tevens melden ze dat ze geen nieuwe bos kunnen leveren omdat het reeds ontvangen boeket wel een mooi vol boeket was. Naar mijn idee slaat dat werkelijk nergens op, de bloemist had bij de eerste levering een juist boeket moeten leveren. Uiteindelijk krijg ik te horen dat er ook bij mijn neef een nieuw boeket geleverd zal worden.

Euroflorist
Prachtig Paars deel 2

Er worden nieuwe bloemen geleverd. Dit keer, in beide gevallen, wel in de juiste kleuren. Ik kan echter mijn boeket na één dag weg gooien omdat de bloemen letterlijk staan te rotten in de vaas (en dat stinkt enorm). Mijn neef kreeg wél een mooie bos bloemen, maar de bezorger vroeg wel: “is het zo wél goed?” Best bizar, zeker als je je bedenkt dat hij de ontvanger was en niks van de klacht af wist.

Conclusie

Euroflorist heeft een mooie website met aantrekkelijke bossen bloemen. Ze bieden niet veel laag geprijsde bossen aan, maar enige keuze is wel. De site is uitgebreid, overzichtelijk en geeft veel informatie.

Het is echter bijzonder jammer dat de bestelde boeketten niet altijd overeen komen met het bestelde. Het ligt er maar net aan welke bloemist de order verwerkt en of die bloemist alle bloemen op voorraad heeft. De klantenservice is goed bereikbaar, maar acteert niet kordaat. Ik moet blijven klagen tot ik netjes een nieuwe bos bloemen krijg, zoals het hoort. Ik heb ook niet het gevoel dat ik steeds met dezelfde medewerker contact heb. Dat de bloemist in kwestie blijkbaar zelf mag bepalen hoe hij/zij de klacht opneemt is bijzonder te noemen. En dat de ontvanger, die niks weet van een klacht, aangesproken wordt op die klacht is echt van de zotte. Voor mij zeker geen Euroflorist meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.