Bloemenbezorgdienst De Bloemist

De Bloemist

Van bezorgdienst De Bloemist had ik persoonlijk nog nooit gehoord. Ik heb er ook nog geen boeket van mogen ontvangen. Nu kan dat zijn omdat mensen mij niet graag een boeket bloemen sturen of omdat de site niet zo bekend/populair is. Om deze reden besloot ik deze bezorgdienst mee te nemen in mijn test.

De Bloemist is een bedrijf gespecialiseerd in de verkoop via internet, zowel aan bedrijven als aan particulieren. Ze menen al sinds 1991 bloemen te bezorgen, al is niet duidelijk of dat destijds al via internet ging (want dat lijkt me niet eigenlijk). Naast bloemen verkopen ze, onder verschillende namen als DeWijnsite en Knuffelkado, diverse cadeaus waaronder wijn, ballonnen, fruitmanden en pluche knuffels.

Veel extra kosten

Op hun website melden ze dat bezorging dezelfde dag en ook op zondag mogelijk is. Tevens kun je een tijdvak aangeven waarin je de bloemen bezorgd wilt hebben. Let er wel op dat dit extra kosten met zich mee brengt. Nog best veel als je kijkt naar de standaard bezorgkosten van 7,50. Daarnaast staat er dat de bloemen worden bezorgd door een koeriersdienst en dat alleen in bijzondere gevallen wordt uitgeweken naar een plaatselijke bloemist. Helaas is dit in mijn ervaring anders. Ik had geen bijzondere situatie, maar kreeg toch bloemen via een lokale bloemist.

De Bloemist
Het boeket zoals op de website staat

De bezorgkosten van De Bloemist zijn hoog, de hoogste van alle diensten die ik heb getest. Wel hebben ze een optie voor een gratis kaartje, dat compenseert iets als je de kosten niet te hoog wilt maken. Ik kies voor de optie van een gratis kaartje, want nog eens 1,50 er bovenop laat niet veel te wensen over. Al moet ik wel zeggen dat ze veel boeketten in een een lagere prijscategorie hebben, zo rond de 15 euro. Uiteindelijk valt mijn oog op het Oranje-roze-lila-voorjaarsboeket.

Oude bloemen

Bij het aanklikken moet je goed opletten. Standaard staat de optie Medium aangevinkt en zo kan het gebeuren dat je ineens zes euro meer betaalt. Bij stap twee kun je kiezen voor een cadeau, kaartje en wanneer je de bloemen bezorgd wil hebben. Blijf wel goed op de totaalprijs letten, ze rekenen overal extra voor. Ik stuur de bos bloemen naar mezelf, maar kies wel voor de optie ‘anoniem versturen’. Kan ik gelijk kijken of ze dat ook waar maken.

De Bloemist
De bezorgde bos in de vaas

Bestellen en betalen verloopt soepeltjes en ik krijg netjes een orderbevestiging binnen. De volgende dag vind ik een briefje op de mat. De bloemist is langs geweest en heeft het boeket bij de buren afgeleverd. Dit was rond 15.30 uur. Ik schrijf ´bloemist´ bewust met een kleine letter, want het is een lokale bloembinderij die levert en niet De Bloemist zelf. Het is de bloemist bij mij in de buurt die altijd oude bloemen aflevert en dus baal ik bij voorbaat.

Boeket komt niet overeen

De bos zelf ziet er in eerste instantie mooi uit maar lijkt in de verste verte niet op het boeket dat ik besteld had. Ook zitten er kaartjes bij van Euroflorist, een andere bloemenbezorgdienst. Bijzonder, ik zou toch geen kaartje van mijn concurrent op mijn bos willen. Over het algemeen stuur je een bos naar iemand anders die niet weet waar je bestelt, dus in principe maak je reclame voor een ander bedrijf.

Bij het uitpakken van de bloemen vallen de ranonkels al helemaal uit. Ook zien de stelen van de bloemen er niet fris uit. Bloemenvoeding is nergens te vinden, al staat wel op het briefje dat ik dat er bij moet doen. Ik snijd de stelen schuin af en zet ze in schoon water. Ik betwijfel ernstig of de zeven dagen versgarantie gehaald gaat worden. En omdat het boeket echt totaal niet aansluit op hetgeen ik besteld heb, besluit ik een mail te sturen met foto’s. Daarbij meld ik dat ik niet het boeket heb ontvangen dat ik had besteld, dat de bloemen al uitvallen, de stelen niet vers ogen, de bloemen komen van een bloemist waar ik niet tevreden over ben en De Bloemist daar niks over meldt op de website én dat er kaartjes aan zitten van Euroflorist.

Nieuwe bloemen

Pas een hele week later ontvang ik bericht van De Bloemist. De bewuste bos ligt op dat moment al lang en breed in de kliko, de zeven dagen zijn niet gehaald. Het blijkt dat de bloemist het boeket had aangepast omdat bepaalde bloemen niet op voorraad waren, de vlekjes op de stelen horen zo (tja, dat moet ik maar aannemen) en de ranonkels zullen bij het transport wel beschadigd zijn. Ondanks dat ik al had gemeld dat ik niet tevreden ben over deze bloemist, krijg ik de melding dat ik ter compensatie een nieuwe bos bloemen krijg. Absoluut niet de oplossing waar ik op zat te wachten. Over het kaartje van de Euroflorist wordt met geen woord gerept. Dus ofwel het is hetzelfde bedrijf of De Bloemist hecht weinig waarde aan klantenbinding.

De Bloemist
De nieuwe bos

Een dag later, weer omstreeks half vier, krijg ik een nieuwe bos bloemen. Dit keer wél in kleuren die enigszins overeenkomen met het plaatje. En mét bloemenvoeding. Niet dat dit mocht baten. Zoals ik gewend ben van deze bloemist zijn de bloemen niet vers en kan ik het boeket na een dag of vier weg gooien.

Conclusie

Ik zal De Bloemist nooit meer inschakelen voor het bezorgen van bloemen noch zal ik ze aanbevelen bij anderen. Naast het feit dat ze enorm hoge leveringskosten rekenen, komen ze afspraken gewoon niet na. En ze rekenen voor iedere scheet, zoals een leuk kaartje of bezorging op een bepaald tijdstip, in verhouding te hoge kosten. Tijdens het bestelproces proberen ze je een duurdere bos in je schoenen te schuiven en het is aan alles merkbaar dat dit een puur commercieel bedrijf is. Ook voel ik mij niet serieus genomen bij mijn klacht. Geen succes dit. Het anoniem versturen wordt overigens wel waar gemaakt. Maar, anders dan bij bijvoorbeeld Topbloemen, heb je geen enkele mogelijkheid de verzender te bedanken. Zeker niet omdat er nergens een kaartje van De Bloemist bij zit.

NB De bloemen zijn in april 2019 besteld en geleverd. Dit blog is eind mei 2019 geschreven. Ik word niet gesponsord en betaal alles zelf.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.